top of page

Mathilde Wantenaar

Lieder der Vergänglichkeit

De Nederlandse premiere van de Lieder der Vergänglichkeit, uitgevoerd door Katrien Baerts en Het Collectief klinkt op 6 december in De Link in Tilburg. De liederen, die speciaal geschreven zijn voor wijnhuis Alois Lageder, werden op 1 oktober voor het eerst gespeeld in Zuid Tirol.

"De liederencyclus is geschreven in opdracht van wijnhuis Alois Lageder voor de vin-o-ton concertserie die jaarlijks plaatsvindt op hun wijngaard in Italië. Onderdeel van de opdracht was om eerst de wijngaard te bezoeken en daar, te midden van de bergen in het schitterende Zuid-Tirol, inspiratie op te doen (geen straf!). Wat op mij als afgevaardigde uit misschien wel het meest platte en aangeharkte landje ter wereld het meeste indruk maakte waren de ongerepte en ruige schoonheid van de natuur en de overweldigende, sublieme bergen, die een mens zich klein en nietig doen voelen. Tegelijkertijd voelde ik mij ook geborgen in het lieflijke dal tussen de wijngaarden, omarmd door diezelfde bergen. Een idyllischere plek dan Paradeis, het kloppend hart van het wijnhuis en de locatie waar het stuk in première zal gaan, is bijna niet te verzinnen. De wijn van Alois Lageder is biodynamisch, wat in de praktijk betekent dat het hele productieproces zoveel mogelijk in harmonie is met de natuur. In de herfst lopen er ossen tussen de oude wijnranken, met bellen om hun nek die 's nachts zachtjes klingelen. Het proces van het wijnmaken is eeuwenoud, maar valt in het niet bij het ritme van de bergen, hun millennia lang rijzen en verweren. Dit alles vervulde mij met vreugde en verdriet tegelijk. Een besef van het cyclische van de natuur en van de vergankelijkheid drong tot mij door, zowel de schone als de droevige kant ervan, dat alles voorbij gaat en tegelijkertijd onderdeel uitmaakt van de eeuwigdurende schoonheid en dat niets blijvend is terwijl toch alles zich herhaalt. In die sfeer heb ik een aantal Duitstalige gedichten gekozen voor de liederencyclus 'Lieder der Vergänglichkeit'. Ik twijfelde nog even over het idee, omdat de beroemde componist Penderecki al eerder zijn Symphony No. 8 met de gelijknamige titel en richting schreef, maar besloot me hier niet door te laten weerhouden omdat het idee me niet losliet, de bezetting heel anders is en bovendien het onderwerp en de teksten rijk genoeg zijn voor verschillende muzikale interpretaties."


//


The song cycle is commissioned by the Alois Lageder winery for their vin-o-ton concert series that takes place yearly at their beautiful vineyard in Italy. As part of the commission, I was invited to visit the winery to, surrounded by the mountains of Alto Adige, let myself be inspired. For me, as representative of possibly the most well-ordered and flat little country, the untouched and rough beauty of nature and the awe-inspiring, sublime mountains, that make a human feel small and inconsequential, were most impressive. At the same time, I felt sheltered in the lovely valley and its vineyards, embraced by the same mountains. A more idyllic location than Paradeis, the beating heart of the winery and the location of the première, is difficult to imagine. The wine of Alois Lageder is biodynamic. This means in practice that the whole production process is as much as possible in harmony with nature. In Autumn, the oxen walk between the ancient vines, with bells around their neck that ring softly in the night. The process of making wine is centuries old, but very new compared to the ancient rhythm of the mountains; their millennia-long rising and decaying. This fills me with a sense of happiness and sadness at the same time. It filled me with an awareness of the cyclic character of nature and its transience (Vergänglichkeit), both the happy and sad side of it. I was struck by the sense that everything passes and at the same time is part of the eternal beauty; that nothing is permanent but everything repeats. I have chosen a number of German poems that express this atmosphere for a song cycle called Lieder der Vergänglichkeit. I hesitated for a moment about picking this name because the famous composer Penderecki used the same name for his eighth symphony, but decided not to let this stop me. The idea had taken hold of me. Moreover, the context is very different (soprano and ensemble instead of symphony orchestra) and the theme and texts are rich enough to allow for multiple musical interpretations.

Comments


Mathilde_PCC_VGilstPhotography_2 Lage kw
bottom of page